خانه » مذهبی » احکام دینی » غسل مس میت

برگزیده های سایت

اینستاگردی با ستاره های هالیوودی | از هیلاری داف تا آریانا گراندی خوشتیپ ترین بازیگران و ستاره های زن هالیوودی | بهترین تیپ ها و آرایش ها جشن عروسی پریانکا چوپرا و نیک جوناس | یک عروسی غربی شرقی جشن عروسی پریانکا چوپرا و نیک جوناس | یک عروسی غربی شرقی تیپ و استایل آذر ماهی بازیگران و چهره های مشهور ایرانی معرفی خوشتیپ ترین مردان انگلیسی | از دیوید بکهام تا هری استایلز با عجیب ترین و خفن ترین سواحل دنیا آشنا شود (عکس) اینستاگردی با مینا وحید بازیگر مشهور و پرحاشیه | روی خط اینستاگرام استوری های بازیگران و سلبیریتی های ایرانی در اینستاگرام (۳۲) جدیدترین عکس های بازیگران و ستاره های ایرانی و خارجی در اینستاگرام داغ ترین عکس و اخبار اینستاگرام ستاره های ایرانی و خارجی استوری های بازیگران و ستاره های ایرانی در برنامه اینستاگرام (۳۲) تصاویر بازیگران و تیپ و استایل ستاره های ایرانی و خارجی جدایی و طلاق های معروف سلبریتی ها + عشق های پایدار در میان ستاره ها معرفی افراد عادی که با خاندان سلطنتی جهان ازدواج کرده اند تصاویر بازیگران و اینستاگرام ستاره های ایرانی و خارجی (۵۰۶) ۲۰ عکس غمگین دخترانه بدون متن معرفی تمام ملکه های حال حاضر دنیا + مشهورترین تاج های ملکه ها

تازه های اخبار

بیشتر بخوانید

تازه های اخبار حوادث

بیشتر بخوانید
  • فان روز
  • اخبار
  • اسرار خانه داری
  • اخبار حوادث
  • بازار
  • اخبار ورزشی

غسل مس میت

مجموعه : احکام دینی , مذهبی

غسل مس میت چیست,شرایط واجب شدن غسل مس میت

غسل مس میت

 

غسل مس میت، از غسل‌های واجبی است که به سبب تماس با مرده لازم آید.[۱]

چگونگی واجب شدن غسل مس میت
اگر انسان (به ویژه پزشکان و پرستاران و کارمندان بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها) بدن انسان مرده‌ای را که سرد شده و غسل داده شده نیست لمس و مس کنند و حتی جایی از بدن خود را به بدن او برسانند باید غسل «مس میت» کنند.

شرایط واجب شدن غسل مس میت
اگر بدن شخص زنده‌ای به بدن انسان مرده‌ای برخورد کند، با چند شرط بر او غسل مس میّت لازم می‌شود، این شرایط عبارتند از:

* آن جسد، جسد شهید نباشد (شهیدی که غسل ندارد).[۲]

* کسی که کشتن او به خاطر رجم یا قصاص واجب شده و قبلاً خودش غسل کرده نباشد.[۲]

* بچه سقط شده‌ای نباشد که هنوز چهار ماهش تمام نشده‌است.[۳]

*بدن میّت سرد شده باشد.[۳]

* بدن میّت را غسل نداده باشند؛ یعنی سه غسلش تمام نشده باشد.[۳]

* موی خود را به بدن میّت و همچنین بدن یا موی خود را به موی میّت نرسانده باشد در غیر اینصورت غسل لازم ندارد.

* اگر از انسان عضوی جدا شده، بایستی هم گوشت و هم استخوان با هم باشد، اگر قسمتی از بدن کسی از او جدا شود یا خود او مرده‌است یا زنده، اگر مرده باشد یا بدنش را غسل داده‌اند یا نداده‌اند، اگر مرده باشد و بدنش را غسل داده باشند، که لمس آن عضو غسل ندارد، و اگر از مرده‌ای باشد که هنوز بدنش را غسل نداده‌اند، یا آن عضو از اعضایی است که اگر متصل هم بود و مسح می‌شد، غسل مس میّت لازم نبود (مانند موها)، یا از اعضای دیگر است، اگر صورت اول باشد(موها) غسل لازم نیست و اگر صورت دوم باشد، غسل مسّ میّت لازم است و اگر قسمت جدا شده، از انسانی باشد که خود زنده‌است، سه صورت دارد: یا گوشت تنهاست و یا استخوان تنها (مانند دندان) و یا گوشت و استخوان هر دو با هم است که در صورت سوم مسّ آن غسل دارد و اما دو صورت قبل غسل مسّ میّت ندارد.[۴]

چگونگی انجام غسل مس میت
غسل مس میت را به دو صورت می‌توان انجام داد:

 اول: ترتیبی
 دوم: ارتماسی

در غسل ارتماسی باید بدن پاک باشد ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد کافی است.

غسل ترتیبی
در غسل ترتیبی باید به نیت غسل، نخست سر و گردن، و سپس نیمهٔ راست بدن از گردن تا کف پا و دست راست و بعد نیمهٔ چپ بدن از گردن تا کف پا و دست چپ را بشوید.

غسل ارتماسی
در غسل ارتماسی باید آب در یک لحظه، تمام بدن را بگیرد. پس اگر به نیت غسل ارتماسی در آب فراوانی مانند استخر فرو رود.

پانویس
فرهنگ فارسی دهخدا
عروه الوثقی، فی حکم الشهید، مسئله ۱۱.
عروه الوثقی، فی غسل مسّ میّت.
تحریرالوسیله، ج۱، ص۶۳، مسئله ۱.

 

منابع
 خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، [ته‍ران]: موسس‍ه تن‍ظیم و نش‍ر آثار امام خم‍ین‍ی(س)، ۱۳۷۰.

 یزدی، محمدکاظم‌بن‌عبدالعظیم، عروهالوثقی[چاپ سنگی]، نجف اشرف: به مباشرت محمدرضا غروی، ۱۳۴۸ ق.مرتضویه.

 احک‍ام اسلام: من‍تخ‍ب از رساله‌های توضی‍ح الم‍سائ‍ل مراجع تق‍لی‍د شی‍عه، مج‍مع عل‍می اسلامی، ۱۴۰۳ق. = ۱۳۶۱.

 فاضل موحدی لن‍کرانی، مح‍مد، تف‍صی‍ل الش‍ریع‍ه فی شرح تح‍ریر الوسی‍له: غس‍ل الج‍نابه – الت‍یم‍م – الم‍طهرات، موسس‍ه تن‍ظیم و نش‍ر آثار امام خم‍ین‍ی(س)، موسس‍ه چاپ و نش‍ر عروج، ۱۴۱۹ق. = ۱۳۷۷.

تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ | بازدید: 166 بازدید | توسط: python
جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه

گوناگون

تازه های معرفی نرم افزار اندروید

تازه های دنیای بازیگران